Тема
досвіду: Використання ресурсів мережі Інтернет для розвитку
інформаційно-цифрової компетентності учнів
Адреса
досвіду: Харківська
область, Красноградський район, село Добренька, 63351
Автор
досвіду: Озолиньш Катерина Михайлівна, вчитель інформатики Добренського
навчально-виховного комплексу
(загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів – дошкільного навчального
закладу) Красноградської районної державної адміністрації, кваліфікаційна категорія «Спеціаліст ІІ
категорії»
Провідна наукова ідея:
Розробка системи
прийомів, форм та методів навчально-виховної діяльності, спрямованих на
ефективне формування в учнів навичок розвитку мислення вищих рівнів (аналіз,
синтез, вибір, критична оцінка, ранжування та інші), інформаційно-цифрової
компетентності засобами особистісно орієнтованого навчання.
Актуальність досвіду: Формування
інформаційно-цифрової компетентності починається у школі і триває впродовж
усього життя. В сучасних умовах ця
компетентність стає однією з основних вимог ринку праці, підготовка
учнів до успішного майбутнього – вимогою часу, що підтверджується різними
аналітичними даними. Підвищення якості освіти визначається використанням нових
методів і засобів навчання. У розв’язанні цих проблем важливе місце відводиться
інформаційним технологіям в цілому, а отже і використанню ресурсів Інтернет
зокрема.
Мета
та завдання, на розв’язання яких спрямована педагогічна діяльність
Мета. формувати
систему ключових компетентностей учнів, зокрема інформаційних, шляхом
упровадження інноваційних технологій
Завдання.
·
озброїти учнів новими прийомами і методами пізнання
навколишнього світу;
·
формувати ключові компетентності та
інформаційну культуру учнів;
·
розвивати вміння використовувати знання з інформатики у повсякденному
житті;
·
виховувати
особистість, здатну адаптуватися в життєвих ситуаціях, бути комунікабельною,
спроможною до саморозвитку та самореалізації.
Шляхи
розвитку та становлення досвіду на відомій науковій основі:
Пріоритетом розвитку
освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що
забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та
ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в
інформаційному суспільстві. У зв’язку з цим склалися передумови появи і
розвитку нового напряму в освіті - використання Інтернет-ресурсів. Вивченням
даного питання займаються науковці: Горюнова Л.А., Жалдак М.I.,
Лапiнський В.В., Лазарчук Г.О. , Старова Д.П.,Тиффін Д., Шут М.I. Питання
використання Інтернет-ресурсів в процесі навчання, розглядаються на
багатьох міжнародних, регіональних науково-методичних конференціях, практичних
семінарах, а також на сторінках міжнародних електронних науково-методичних
журналів CALICO, Educational Technology Review, Computers and Education,
Journal of Higher Education, Educatіonal Technology&Socіety та ін.
Логічне послідовне
викладення змісту досвіду як системи дій:
Модернізація освіти
спрямована на забезпечення сучасних економічних, політичних, наукових,
технологічних та освітніх потреб суспільства, що втілено у Державному стандарті початкової, базової і
повної середньої освіти, а також впровадженням нових навчальних програм з
інформатики. Одним із основних напрямів яких є розвиток ІК-компететності кожної
особистості, бо це нагальна вимога часу. Саме тому майбутнім випускникам школи слід
вміти адаптуватися до швидких змін життя, а вчителі повинні вміти застосовувати саме ті форми, методи, прийоми і
засоби роботи під час навчально - виховного процесу, які найкраще формують ІК-компетентність
учнів і відповідають вимогам і потребам суспільства. Стрімкий розвиток у сучасному
світі інформаційно-комунікаційних технологій та системи мас-медіа нагально
потребує цілеспрямованої підготовки особистості до вмілого і безпечного
користування ними. Необхідність використання Інтернет- ресурсів у моїй діяльності ,
обумовлена перш за все впровадженням нових навчальних програм з інформатики,
відповідно до яких перше знайомство з алгоритмами відбувається у 2 класі і поступово переходить до вивчення мов
програмування.
- Всі ми знаємо, як
важко вчителю організувати самостійну пізнавальну діяльність, змусити
учнів постійно замислюватись. Тому першим моїм кроком у практичному застосуванні було створення
віртуального класу на сайті code.org, де я давала дітям
додаткове домашнє завдання, яке представлено в ігровій формі. Поступово
вивчення основ програмування ставало більш наглядним і доступним. Учні 5-7
клас із задоволенням проходять запропоновані завдання, обмінюються набутим
досвідом, допомагають один одному у вирішенні поставленої задачі. Code.org
допомагає кожному моєму учню у зручному темпі набувати нових знань, а я в
свою чергу може дистанційно підтримувати кожного зі своїх вихованців.
Використання ігрового програмного середовища допомагає мені досягти
подвійної мети. По-перше, code.org не залякує
дітей «важкими» для запам’ятовування операторами і командами. По-друге,
вони дають можливість засвоїти базові «важкі» поняття поетапно. дитина
отримує і удосконалює навички програмування поступово, непомітно у процесі
створення привабливого продукту діяльності. (додаток 1)
Найчастіше
на своїх уроках застосовую наступні ігрові елементи
- анаграма; (додаток 2)
- різновиди кросвордів; (додаток
3)
- ребуси; (додаток 4)
- інтерактивний сервіс
LearningApps.org.
Створені
у сервісі LearningApps.org інтерактивні вправи
допомагають мені активізують увагу учнів,
підвищують інтерес до вивчення предмета, а головне – сприяють забезпеченню
пізнавальної та розвивальної функцій навчання, заохочують прагнення учня
виявляти ініціативу, самостійність, сприяли б природному самовираженню учня. (додаток
5)
Найкращий освітній
результат від застосування Інтернет – ресурсів
досягається в предметному навчанні тоді, коли вони використовуються в
поєднанні з іншими інноваційними освітніми технологіями. Так проектна технологія
успішно реалізується на уроках інформатики. Учні підбирають для проекту
інформацію в мережі Інтернет по проблемі, яка підлягає в даний період часу
обговоренню та дослідженню. При роботі над проектом охоплюються практично самі
різноманітні можливості та ресурси Інтернет:
·
віртуальні бібліотеки,
·
віртуальні музеї,
·
різні інформаційні освітні сервери;
·
сайти засобів масової інформації;
·
енциклопедії та довідники. (додаток 6)
Крім
того Інтернет - ресурси сприяють
1. розширенню дидактичних можливостей уроку;
2. більш наочному поданню навчального матеріалу;
3. самовираженню та впливу на почуття й емоції учнів;
4. розвитку критичного мислення;
5. сприяють встановлення між предметних зв’язків
6. розвивають вміння здійснювати обробку інформації; у стислій формі
відтворювати інформацію;
7. формуванню інформаційної культури.
Результати
педагогічного досвіду
Можна
зробити певні висновки про результативність використання матеріалів досвіду на
уроках інформатики в середній школі (5-9 класи -44 учні):
|
Високий рівень
|
Достатній рівень
|
Середній рівень
|
Низький рівень
|
||||
К-сть
|
%
|
К-сть
|
%
|
К-сть
|
%
|
К-сть
|
%
|
|
І семестр 2015/2016н.р.
|
15
|
34
|
26
|
59
|
3
|
7
|
0
|
0
|
ІІ семестр 2015/2016н.р.
|
20
|
46
|
24
|
54
|
0
|
0
|
0
|
0
|
·
використання
матеріалів сприяє зростанню інтересу учнів до предмету та розвитку інформаційно-цифрової компетентності;
·
впровадження інтерактивних методів навчання
дає можливість учням вільно спілкуватися, розглядати різні точки зору і спільно
знаходити рішення поставленого завдання;
·
зросла активність учнів на
всіх етапах уроку, адже вони є активними учасниками навчального процесу.
Межі використання
досвіду та умови його ефективного функціонування:
Даний досвід може бути використаний при вивченні інформатики в
загальноосвітніх школах, гімназіях, ліцеях, оскільки його можна адаптувати до
конкретних умов освітнього процесу вищезазначених навчальних закладів, а також
студентами педагогічних коледжів.
Умовами
ефективного функціонування досвіду є усвідомлення вчителями суспільної потреби
у активних, грамотних учнях, визначення власної ролі у реалізації цієї потреби,
освоєння цілісної системи форм та методів, створення середовища для розвитку
особистості учня.
Шляхи
подальшого вдосконалення та розвитку досвіду
У шкільній освіті інформаційні технології стали не лише
предметом вивчення, а й робочим середовищем навчання. Отже, застосування
ресурсів Інтернет на уроках і в
позаурочній діяльності розширює
можливості творчості як вчителів, так і учнів, підвищує інтерес до предмету,
відбувається інтеграція між шкільними предметами, що в свою чергу стимулює
засвоєння учнями досить складних тем, і як наслідок, веде до свідомого і
цілеспрямованого процесу навчання.
На сьогодні система роботи над темою перебуває на етапі вдосконалення.
Продовжую пошук нових прийомів навчання,
спрямованих на розвиток інформаційно-цифрової компетентності учнів.
Подальший розвиток і удосконалення досвіду полягає у наступному:
- поглиблення зв’язків між
окремими елементами системи роботи і визначення оптимальних варіантів їх
поєднання;
- впровадження нових форм і методів навчання:
- розширення застосування форм і методів
інтерактивного навчання, які забезпечують формування інформаційно-цифрової
компетентності.
Список використаних джерел
1. Аткінсон М. Чойс Р.Т. «Наука і мистецтво
коучинга: Внутрішня динаміка коучинга»
2. Джонсон Д., Джонсон Р., Джонсон-Холубек Е.
Методи навчання. Навчання у співпраці
3. Жалдак М.I., Лапiнський В.В., Шут М.I.
Комп’ютерно-орiєнтованi засоби навчання математики, фiзики, iнформатики:
посiбник для вчителiв. —К.: — НПУ iменi М.П.Драгоманова. — 2004. — 182с.
4. Лазарчук Г.О. Інформаційно-комунікаційні
технології та їх роль в освітньому процесі. – Інформаційно-комунікаційні
технології навчання: психолого-педагогічні та дидактичні аспекти впровадження.
– Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені
Василя Сухомлинського. – Матеріали обласної науково-практичної
Інтернет-конференції. – 13 квітня 2011 р. – С. 11–13.
5. Нові педагогічні та інформаційні
технології в системі освіти [Текст] / Під ред. Полат Е. С. — М: Видавничий
центр "Академія", 2000. — 272 с.
6. Нормы ЮНЕСКО по компетентности учителей в
использовании ИКТ. Руководящие принципы (UNESCO’s ICT Competency Standards for
Teachers. The Standards (RU)) [Електронний ресурс] / [Пер. с англ.]. –ЮНЕСКО. –
2008. – Режим доступа : http://cst.unesco-ci.org/sites/projects/cst/
The%20Standards%20RU/Forms/AllItems.aspx.
7. Свєтлорусова А. В. Роль віртуальних
співтовариств у формуванні інформаційно-комунікаційної компетентності
старшокласників [Елект- ронний ресурс] / А. В. Свєтлорусова / Звітна наукова
конференція Інсти- туту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН
України: Мате- ріал. наук. конф. – Київ : ІІТЗН НАПН України, 2011. – С. 31–33.
– Ре- жим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/cont/tezy_2011.pdf.
8 Тиффин Д. Что такое
виртуальное обучение. Образование в
информационном обществе /Джон Тиффин, Лалита Раджасингам. – М.:
Информатика и образование, 1999. – 312 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий