вимикач

меню

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

МІЙ ДОСВІД

Тема досвіду: Використання ресурсів мережі Інтернет для розвитку інформаційно-цифрової компетентності учнів
Адреса досвіду: Харківська область, Красноградський район, село Добренька, 63351
Автор досвіду: Озолиньш Катерина Михайлівна, вчитель інформатики Добренського навчально-виховного комплексу  (загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів – дошкільного навчального закладу) Красноградської районної державної адміністрації, кваліфікаційна категорія «Спеціаліст ІІ категорії»
Провідна наукова ідея:
Розробка системи прийомів, форм та методів навчально-виховної діяльності, спрямованих на ефективне формування в учнів навичок розвитку мислення вищих рівнів (аналіз, синтез, вибір, критична оцінка, ранжування та інші), інформаційно-цифрової компетентності засобами особистісно орієнтованого навчання.
Актуальність досвіду:   Формування інформаційно-цифрової компетентності починається у школі і триває впродовж усього життя. В сучасних умовах ця  компетентність стає однією з основних вимог ринку праці, підготовка учнів до успішного майбутнього – вимогою часу, що підтверджується різними аналітичними даними. Підвищення якості освіти визначається використанням нових методів і засобів навчання. У розв’язанні цих проблем важливе місце відводиться інформаційним технологіям в цілому, а отже і використанню ресурсів Інтернет зокрема.
Мета та завдання, на розв’язання яких спрямована педагогічна діяльність
Мета. формувати  систему ключових компетентностей учнів, зокрема інформаційних, шляхом упровадження інноваційних технологій
Завдання.
·        озброїти учнів новими прийомами і методами пізнання навколишнього світу;
·        формувати ключові компетентності та інформаційну культуру учнів;
·        розвивати вміння використовувати знання з інформатики у повсякденному житті;
·        виховувати особистість, здатну адаптуватися в життєвих ситуаціях, бути комунікабельною, спроможною до саморозвитку та самореалізації.
Шляхи розвитку та становлення досвіду на відомій науковій основі:
Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. У зв’язку з цим склалися передумови появи і розвитку нового напряму в освіті - використання Інтернет-ресурсів. Вивченням даного питання займаються науковці:             Горюнова Л.А., Жалдак М.I., Лапiнський В.В., Лазарчук Г.О. , Старова Д.П.,Тиффін Д., Шут М.I. Питання використання Інтернет-ресурсів в процесі навчання, розглядаються на багатьох міжнародних, регіональних науково-методичних конференціях, практичних семінарах, а також на сторінках міжнародних електронних науково-методичних журналів CALICO, Educational Technology Review, Computers and Education, Journal of Higher Education, Educatіonal Technology&Socіety та ін.
Логічне послідовне викладення змісту досвіду як системи дій:
Модернізація освіти спрямована на забезпечення сучасних економічних, політичних, наукових, технологічних та освітніх потреб суспільства, що втілено у  Державному стандарті початкової, базової і повної середньої освіти, а також впровадженням нових навчальних програм з інформатики. Одним із основних напрямів  яких є розвиток ІК-компететності кожної особистості, бо це нагальна вимога часу. Саме тому майбутнім випускникам школи слід вміти адаптуватися до швидких змін життя, а вчителі повинні вміти  застосовувати саме ті форми, методи, прийоми і засоби роботи під час навчально - виховного процесу, які найкраще формують ІК-компетентність учнів і відповідають вимогам і потребам суспільства. Стрімкий розвиток у сучасному світі інформаційно-комунікаційних технологій та системи мас-медіа нагально потребує цілеспрямованої підготовки особистості до вмілого і безпечного користування ними. Необхідність використання Інтернет- ресурсів у моїй діяльності , обумовлена перш за все впровадженням нових навчальних програм з інформатики, відповідно до яких перше знайомство з алгоритмами відбувається у 2 класі  і поступово переходить до вивчення мов програмування.
  • Всі ми знаємо, як важко вчителю організувати самостійну пізнавальну діяльність, змусити учнів постійно замислюватись. Тому першим моїм  кроком у практичному застосуванні було створення віртуального класу на сайті  code.org, де я давала дітям додаткове домашнє завдання, яке представлено в ігровій формі. Поступово вивчення основ програмування ставало більш наглядним і доступним. Учні 5-7 клас із задоволенням проходять запропоновані завдання, обмінюються набутим досвідом, допомагають один одному у вирішенні поставленої задачі. Code.org допомагає кожному моєму учню у зручному темпі набувати нових знань, а я в свою чергу може дистанційно підтримувати кожного зі своїх вихованців. Використання ігрового програмного середовища допомагає мені досягти подвійної мети. По-перше, code.org  не залякує дітей «важкими» для запам’ятовування операторами і командами. По-друге, вони дають можливість засвоїти базові «важкі» поняття поетапно. дитина отримує і удосконалює навички програмування поступово, непомітно у процесі створення привабливого продукту діяльності. (додаток 1)
Найчастіше на своїх уроках застосовую наступні ігрові елементи
  • анаграма; (додаток 2)
  • різновиди кросвордів; (додаток 3)
  • ребуси; (додаток 4)
  • інтерактивний сервіс LearningApps.org.
Створені у  сервісі LearningApps.org інтерактивні вправи допомагають  мені активізують увагу учнів, підвищують інтерес до вивчення предмета, а головне – сприяють забезпеченню пізнавальної та розвивальної функцій навчання, заохочують прагнення учня виявляти ініціативу, самостійність, сприяли б природному самовираженню учня. (додаток 5)  
Найкращий освітній результат від застосування Інтернет – ресурсів  досягається в предметному навчанні тоді, коли вони використовуються в поєднанні з іншими інноваційними освітніми технологіями. Так проектна технологія успішно реалізується на уроках інформатики. Учні підбирають для проекту інформацію в мережі Інтернет по проблемі, яка підлягає в даний період часу обговоренню та дослідженню. При роботі над проектом охоплюються практично самі різноманітні можливості та ресурси Інтернет:
·        віртуальні бібліотеки,
·        віртуальні музеї,
·        різні інформаційні освітні сервери;
·        сайти засобів масової інформації;
·        енциклопедії та довідники. (додаток 6)
Крім того Інтернет - ресурси сприяють
1. розширенню дидактичних можливостей уроку;
2. більш наочному поданню навчального матеріалу;
3. самовираженню та впливу на почуття й емоції учнів;
4. розвитку критичного мислення;
5. сприяють встановлення між предметних зв’язків
6. розвивають вміння здійснювати обробку інформації; у стислій формі відтворювати інформацію;
7. формуванню інформаційної культури.
Результати педагогічного досвіду
Можна зробити певні висновки про результативність використання матеріалів досвіду на уроках інформатики в середній школі (5-9 класи -44 учні):



Високий рівень
Достатній рівень
Середній рівень
Низький рівень
К-сть
%
К-сть
%
К-сть
%
К-сть
%
І семестр 2015/2016н.р.
15
34
26
59
3
7
0
0
ІІ семестр 2015/2016н.р. 
20
46
24
54
0
0
0
0

·        використання матеріалів сприяє зростанню інтересу учнів до предмету та розвитку  інформаційно-цифрової компетентності;
·        впровадження інтерактивних методів навчання дає можливість учням вільно спілкуватися, розглядати різні точки зору і спільно знаходити рішення поставленого завдання;
·        зросла активність учнів на всіх етапах уроку, адже вони є активними учасниками навчального процесу.

Межі використання досвіду та умови його ефективного функціонування:
Даний досвід може бути використаний при вивченні інформатики в загальноосвітніх школах, гімназіях, ліцеях, оскільки його можна адаптувати до конкретних умов освітнього процесу вищезазначених навчальних закладів, а також студентами педагогічних коледжів.
         Умовами ефективного функціонування досвіду є усвідомлення вчителями суспільної потреби у активних, грамотних учнях, визначення власної ролі у реалізації цієї потреби, освоєння цілісної системи форм та методів, створення середовища для розвитку особистості учня.
Шляхи подальшого вдосконалення та розвитку досвіду
У шкільній освіті інформаційні технології стали не лише предметом вивчення, а й робочим середовищем навчання. Отже, застосування ресурсів Інтернет  на уроках і в позаурочній діяльності  розширює можливості творчості як вчителів, так і учнів, підвищує інтерес до предмету, відбувається інтеграція між шкільними предметами, що в свою чергу стимулює засвоєння учнями досить складних тем, і як наслідок, веде до свідомого і цілеспрямованого процесу навчання. 
На сьогодні система роботи над темою перебуває на етапі вдосконалення. Продовжую пошук нових прийомів навчання,  спрямованих на розвиток інформаційно-цифрової компетентності учнів. Подальший розвиток і удосконалення досвіду полягає у наступному:
  • поглиблення зв’язків між окремими елементами системи роботи і визначення оптимальних варіантів їх поєднання;
  • впровадження нових форм і методів навчання:
  • розширення застосування форм і методів інтерактивного навчання, які забезпечують формування інформаційно-цифрової компетентності.

Список використаних джерел
1. Аткінсон М. Чойс Р.Т. «Наука і мистецтво коучинга: Внутрішня динаміка  коучинга»
2. Джонсон Д., Джонсон Р., Джонсон-Холубек Е. Методи навчання. Навчання у співпраці
3. Жалдак М.I., Лапiнський В.В., Шут М.I. Комп’ютерно-орiєнтованi засоби навчання математики, фiзики, iнформатики: посiбник для вчителiв. —К.: — НПУ iменi М.П.Драгоманова. — 2004. — 182с. 
4. Лазарчук Г.О. Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі. – Інформаційно-комунікаційні технології навчання: психолого-педагогічні та дидактичні аспекти впровадження. – Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського. – Матеріали обласної науково-практичної Інтернет-конференції. – 13 квітня 2011 р. – С. 11–13.
5. Нові педагогічні та інформаційні технології в системі освіти [Текст] / Під ред. Полат Е. С. — М: Видавничий центр "Академія", 2000. — 272 с.
6. Нормы ЮНЕСКО по компетентности учителей в использовании ИКТ. Руководящие принципы (UNESCO’s ICT Competency Standards for Teachers. The Standards (RU)) [Електронний ресурс] / [Пер. с англ.]. –ЮНЕСКО. – 2008. – Режим доступа : http://cst.unesco-ci.org/sites/projects/cst/ The%20Standards%20RU/Forms/AllItems.aspx.
7. Свєтлорусова А. В. Роль віртуальних співтовариств у формуванні інформаційно-комунікаційної компетентності старшокласників [Елект- ронний ресурс] / А. В. Свєтлорусова / Звітна наукова конференція Інсти- туту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України: Мате- ріал. наук. конф. – Київ : ІІТЗН НАПН України, 2011. – С. 31–33. – Ре- жим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/cont/tezy_2011.pdf.
8 Тиффин  Д.  Что  такое  виртуальное  обучение.  Образование  в  информационном  обществе /Джон Тиффин, Лалита Раджасингам. – М.: Информатика и образование, 1999. – 312 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий